Tuesday 17 May 2011

Kes Kemalangan Jalan Raya

Menjelang musim perayaan,jalan raya di negara kita turut manyaksikan angka korban yang semakin meningkat dari setahun ke setahun.Peningkatan angka korban di jalan raya ada kaitannya dengan peningkatan jumlah kenderaan yang memasuki lebuh raya dan jalan- jalan utama untuk pulang ke kampung halaman.Justeru,suatu langkah bersepadu perlu digerakkan oleh semua pihak.

Antara langkah yang perlu diambil iaitu melalui pendidikan.Dalam hal ini,para pengguna jalan raya perlu dididik tentang langkah-langkah keselamatan seperti pemakaian topi keledar yang betul,disiplin di jalan raya dan memupuk sikap prihatan terhadap orang lain.

Selain itu,pengambilan lesen memandu perlu lebih ketat.Tempoh pelajar memandu perlu melepasi tahap yang lebih lama di samping pemantauan berterusan daripada tenaga pelajar yang bertauliah.Dalam soal inisekolah-sekolah memandu perlu lebih bertanggungjawab dan tidak memikirkan soal keuntungan semata-mata.

Seterusnya penguatkuasaan perlu lebih tegas.Pihak penguatkuasaan tidak seharusnya mengambil enteng terhadap kesalahan yang dilakukan oleh pengguna-pengguna jalan raya.Kesalahan-kesalahan berat seperti memotong di garisan berkembar serta tidak mematuhi lampu isyarat perlu dikenakan hukuman yang berat tanpa tolak ansur.

Namun yang lebih penting,pengguna jalan raya perlu lebih bertanggungjawab dan sayang akan diri sendiri.Sikap mementingkan diri sendiri,tidak sabar dan menggunakan kemudahan jalan raya dengan cara yang salah amat tidak wajar.

Kesimpulannya,kadar kemalangan jalan raya dapat dikurangkan melalui kerjasama semua pihak.Sikap pengguna yang mementingkan diri sendiri seperti enau dalam belukar,melepaskan pucuk masing-masing perlu dikikis agar jalan raya kita menjadi medan yang selamat kepada semua pengguna.

No comments:

Post a Comment