Monday 11 July 2011

Berbual-bual tentang tahap disiplin sekolah.

Dalam perjalanan menuju kantin sekolah, saya terserempak dengan Aisyah. Kami telah membincangkan masalah disiplin dalam kalangan pelajar.

Ailiah: Aisyah, kamu tahu tak, disiplin memainkan peranan penting dalam kehidupan kita?

Aisyah: Saya pasti tahulah. Akhlak dapat membentuk disiplin dalam kehidupan kita. Dengan itu, kita tidak akan melakukan kesalahan yangmenjejaskan imej diri, sekolah, dan keluarga.

Aliah: Tapi, saya nampak disiplin pelajar sekolah kita semakin meruncing. Mereka melakukan banyak kesalahan tanpa memikirkan denda yang bakal diterima oleh mereka.

Aisyah: Ya, mereka memang degil dan nakal. Semalam saya mendapat tahu daripada Cikgu Tan bahawa pelajar kelas 6 Citra tidak menghormati guru. Ada antara mereka yang ponteng sekolah dan membuli pelajar dari sekolah lain. Nampaknya, tahap disiplin sekolah sudah bisul jadi nanah.

Aliah: Betul ke? Saya memang berasa kecewa dengan sikap mereka. Saya berpendapat pihak sekolah mesti tegas menyelesaikan masalah ini. Tindakan yang tegas mestilah dikenakan kepada mereka yang melanggar peraturan sekolah.

Aisyah: Sebenarnya, saya berpendapat bahawa pelajar dan guru-guru harus bekerjasama bagai aur dengan tebing dalam mengatasi masalah ini. Saya pasti, kerjasama dan komitmen dalam pelajaran akan menyebabkan masalah disiplin dapat diatasi.

Aliah: Betullah kata kamu. Saya juga berpendapat bahawa apabila pelajar mementingkan pelajaran, masalah disiplin tidak akan menjadi serius. Peningkatan disiplin pelajar dapat meningkatkan imej sekolah.

Aisyah: Ya, eh, itupun Shekinah. Kenapa dia menangis?

Aliah: Jom kita tanya dia?

Aisyah: Baiklah.

Selepas tamat berbincang, mereka pun menuju ke arah Shekinah yang mengalirkan air mata.

No comments:

Post a Comment